BankNordik banker volapyk

1. november 2018

Ny BankNordik kampagne skabt med Magnetix går til kamp mod bank-volapyk, så der endelig kommer en bank, der er til at forstå.

Med afsæt i indsigten om, at over halvdelen af danskerne reelt ikke forstår bankernes sprog, er BankNordik på en mission: At blive Danmarks første volapykfri bank.  

”Kampagnen skal øge kendskabet til BankNordik i Danmark og lancere os som dem, der leverer rådgivning, der er til at forstå. Og dem, der lytter og vil forstå. Vi siger det på en for banker lidt utraditionel måde, hvor der er plads til selvironi, humor og et passioneret ønske om at ændre på vores egen kommunikation, så den bliver endnu mere klar og tydelig. Kampagnen er en bevægelse, som skal reetablere og opbygge tilliden til bankerne. Og vi håber, danskerne også synes, det er en vigtig sag. Særligt i disse tider.” Turið F. Arge, Forretningsdirektør, BankNordik

Kampagnen udfordrer og underholder 

Kampagnen består af flere elementer, der leder ind til kampagnesitet volapykfri.nu. Her kan man bl.a. se en kortfilm om bankmanden Lars, der lider af volapyk. Filmen varer over seks minutter og udfordrer dermed den gængse opfattelse af: Jo kortere video, jo højere VTR (View Through Rate). 

”Kampagnen skal effektivt gennemtrænge støjen og efterlade et stærkt emotionelt indtryk af brandet. Så vi har brug for mere end 5 sekunder til at connecte og vække følelser. Til gengæld giver vi dem, der bruger tid på vores indhold, en oplevelse som tak for opmærksomheden. Derfor har vi lavet en vel-produceret kortfilm, der leverer budskabet på en underholdende og underfundig måde, hvor man kan mærke, vi virkelig har noget på hjerte. Vi har selvfølgelig også kortere formater til bl.a. facebook, men kortfilmen er herocontent, og vi har en stærk tro på, at god content bliver honoreret med høj VTR og holdbart indtryk af brandet.” – Peter Porsmose og Kaspar Monberg, Creative Directors, Magnetix. 

Kortfilmen er instrueret af Klaus Spendser og produceret af Octopuss.

Volapyk-knap til kunderne 

På volapykfri.nu kan man også prøve Volapyk-spillet og se mere om BankNordiks mission og tiltag, der skal gøre banken volapykfri. Fx er der lanceret en Volapyk-knap på BankNordik.dk, som de besøgende kan bruge til at sende volapyk ind til banken, hvis de ser noget på websitet. Knappen er et bevis på, at god rådgivning starter med at lytte til kundernes input og reagere på det. 

 

”Kampagnen er et led i en større bevægelse henimod at forstå og engagere forbrugerne. Og få input fra dem til, hvordan man kan gøre det endnu bedre i fremtiden. Fx med forenkling af kommunikationen til kunderne på tværs af kanaler, men også generelt større fokus på at give kunderne – og nye kunder – en service, der kan noget særligt. Volapyk-knappen og gennemskrivning af breve er bare de første eksempler på denne bevægelse, som nu er sat i gang.” – Louise Nørgaard Dam, Client Service Director, Magnetix

Magnetix leverer hele vejen rundt

Crosschannel-kampagnen er leveret og udtænkt af Magnetix, mens dentsu X, som bor i samme hus, står for selve mediestrategien og medieindkøb.

”Kampagnen er et super stærkt eksempel på den synergi, der opstår, når kreative og medierådgivere arbejder helt tæt sammen. Det er med til at skabe holistiske, holdbare og effektive medieløsninger for vores kunder.” Andreas Backe, Media Director, dentsu X

Louis Dam​

Louise Dam

Client Service Director


+45 4178 7696