12. september 2017

Under the yuge influence

Yuge.png

In a recent survey, 84% of marketers said they plan on launching at least one influencer campaign within the next 12 months.”

– Nicholas Cole, Inc.

Har du børn i alderen fra 5ish til 18ish, kender du dem sikkert: YouTuberne, Instagrammerne, Snapperne, SoMe-stjernerne og Guldtuberne. Det er dem, dine børn binge-watcher og følger hver dag på mobilen eller på én af deres andre skærme. Og det er dem, brands i stigende grad bruger til at pushe budskaber og produkter ud til en yngre målgruppe, som spænder lige fra preteens til midt-trediverne. Det er det, vi kalder ”influencer-marketing”.

 

Tingen ved at anvende influencers i sin marketing er, at man har mulighed for at udkomme til en stor masse af meget loyale følgere. Og man kan udkomme i et autentisk sprog, der taler målgruppens sprog. En målgruppe, som har paraderne helt nede, fordi de er så loyale over for influenterne. Faktisk beskriver den unge målgruppe relationen med influencerne, som decideret venskabelig. De er venner.

 

Kan man næsten ønske sig en bedre kanal som brand?

 

Og det rejser selvfølgelig en masse etiske problematikker og giver os forældre et ansvar for, at vores børn kan afkode ”vennernes” budskaber og bagvedliggende agenda: At sælge budskaber og varer. Men det er en anden snak.

 

Lige nu snakker alle om influencer-marketing. Og det skal blive spændende at se, om der i sidste ende er noget om snakken.

Skrevet af: Peter Porsmose