15. december 2017

Tid is more

Timeline.png

“That depends on the length of the speech. If it is a ten-minute speech it takes me all of two weeks to prepare it; if it is a half-hour speech it takes me a week; if I can talk as long as I want to it requires no preparation at all. I am ready now.”

Thomas Woodrow Wilson, præsident i USA fra 1913-1921

Idéen om ‘less is more’ er næsten lige som gammel, som ønsket er stort i moderne kommunikation: Kom til sagen. Gør det skarpt. Bare helt kort. Skal sidde lige i skabet.

 

Et ønske, der nok matcher de fleste formidleres mål i kommunikationsbranchen.

 

Udfordringen opstår, når der bliver sat en slags lineær proportionalitet mellem forbrug af tid og længden eller kompleksiteten af et budskab. En lang tekst tager lang tid at skrive. En kort tekst tager kort tid. Et enkelt koncept er nemt at udvikle. En simpel idé er hurtig at få …

 

Eller hvad?

 

Længe, længe før (som i 1657) nogen fik strøtanker om ’less is more’, skrev den franske filosof, Blaise Pascal, de berømte ord ”If I had more time, I would have written a shorter letter”. Ord, typer som Winston Churchill, Benjamin Franklin, Bill Clinton, Mark Twain, Voltaire og Goethe tog til sig. I citatet øverst er Thomas Woodrow Wilson, præsident i USA fra 1913-1921, også ret tydelig, da han svarer på, hvor lang tid han skal bruge til at forberede sine taler.

 

Behovet for kort og godt er (stadig) helt logisk. Info-ragnarok er for længst brudt ud, og nogen vil fortælle os noget hele tiden – på et hav af kanaler. Always on. Så det kræver skarpe penne og omhyggeligt udvalgte ord at trænge igennem. Og selvfølgelig er det muligt. Hvis vi har tid.

Annette Kragh Jacobsen
Annette Kragh Jacobsen
Senior Copywriter
Annette er senior copywriter, elsker ord – i hvert fald de fleste – og har en holdning til dem alle. Derfor finder du fx aldrig en tekst med ordene ”samt” eller ”tilkøbe” fra hendes hånd.