19. juli 2017

Storytelling øger museumsbesøgstal

If a 150-million-year-old Brachiosaurus could talk, what would it say? You can find out at Chicago’s Field Museum of Natural History, where many of the exhibits will soon tell their own stories using local voices, thanks to an initiative from local museum advertising specialist Leo Burnett.”

 

David Gianatasio, writer for Adweek

Igen og igen beviser bureauer og deres kunder, at storytelling er den mest effektive metode til at aktivere et brand og engagere og involvere din målgruppe og dine kunder. Tendensen omkring storytelling har været stigende igennem en lang årrække, og flere af de sociale kanaler som fx YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat er jo oplagte storytelling platforme. Forbrugere vil underholdes. Det er der sådan set ikke så meget nyt i. Så hvorfor skal du alligevel bruge tid på dette indlæg?

  

Fordi du skal høre historien om, hvordan Leo Burnett i Chicago i samarbejde med Chicago’s Field Museum of Natural History i 2016 brugte storytelling på en helt ny, original og stærkt involverende måde. Og i forsøget lykkedes det dem at sætte ny besøgstalsrekord.

 

Så, hvad gjorde de og hvorfor fik de succes?

Bureauet skrev mere end 100 korte manuskripter, der hver især var designet som monologer og gav 100 forskellige forhistoriske planter, dyr og mineraler fra museets permanente samling deres egen individuelle stemme. Hver monolog var et mix af humor og historiske fakta, som fx den med dinosauren Brachiosaurus, der både taler ømt om sin egen størrelse og diskuterer palæontologen Elmer Riggs og hans fund.

 

Og hvad gjorde de så med disse monologer?

Jo, de sendte et pop-up lydstudie rundt på gader og stræder i Chicago og inviterede byens borgere – gamle som unge – til at træde ind i det mobile lydstudie, vælge sig en forhistorisk skabning og indtale dens monolog. Der var ingen restriktioner i forhold til, hvordan monologerne skulle læses op, hvilket har ført til, at folk har taget sig store friheder med materialet og virkelig givet den gas og skabt nogle stærkt originale voiceovers.

De bedste voiceovers er blevet udvalgt og lagt ud, så museets gæster kan høre dem via af deres smartphones under besøget på Chicago’s Field Museum of Natural History.

 

Og har denne storytelling aktivitet så påvirket besøgstallene?

Ja, med 1.65 millioner besøgende i 2016 oplevede museet en stigning på 19 % i forhold til 2015.

 

Konklusionen må være, at hvis du inviterer dine kunder indenfor og lader dem medvirke til at fortælle din historie, får du lettere ved at engagere og involvere dem og får dermed skabt en stærkere brandoplevelse.