26. januar 2018

Råber vi os hæse i relevans?

Jeg ska' ski' do!

 

Henrik Nielsen, Viceborgmesterkandidat i Svendborg

Kommunikation skal være relevant. Den skal skabe en følelse af, at jeg forstår dig og taler dit sprog. Så vidt er de fleste enige.

 

Men i takt med at vi får adgang til mere data, er vores kamp for relevans taget til. Når vi målretter alt fra bannere til Facebook-posts, skelner vi mellem, om du er kvinde eller mand. Ser film eller serier. Elsker Metallica eller Nickelback. Hvis nogen ellers elsker Nickelback.

 

Kort sagt ved vi langt mere om vores målgrupper og vi justerer vores kommunikation derefter. Det lyder umiddelbart sundt: Du får vedkommende budskaber, og jeg når kun de kunder, der faktisk er interesserede i mig.

 

Men der er en underliggende fare.

 

Desto mere jeg taler dig efter munden, desto mindre lyder jeg som mig selv. Jeg mister min stemme. Og lige som hensyn til målgruppen er vigtigt, så er en klar stemme vigtig. Uanset om du er brand, politiker eller privatperson.

 

Jeg kan lide dig, hvis du taler til mig.

 

Men jeg elsker dig, hvis du er ærlig.

 

Ovenstående video er en valgvideo fra november, som du sikkert har set. Om den er spot on, sjov eller tonedøv vil jeg lade dig vurdere. Men jeg tror, de fleste kan høre, at stemmen er ændret.

Jonas Trier‑Knudsen
Jonas Trier‑Knudsen
Senior Copywriter
Jonas laver koncept og tekst i Magnetix’ kampagneafdeling. Han er glad for røverhistorier og har fortid med langhåret journalistik og brætspilsdesign.
Skrevet af: Jonas Trier‑Knudsen