5. juli 2017

QR-koder er tilbage

Insights_uge_27_1.jpg

”Some things haven’t changed since QR codes were last a trend. Marketers are still hungry for ways to measure their digital efforts and prove there’s an attractive return on their investments. Additionally, marketers continue to seek out best practices for merging their online and offline efforts. With no runaway winners apparent, many may be willing to give QR codes another try.”

 

Chantal Tode, mobilemarketer.com

QR-koder sygnede hen i 2013 som følge af en masse dårlige brugeroplevelser. Men nu er de tilsyneladende på vej tilbage - og kan være svaret på, hvordan vi måler forbindelsen mellem online og offline indsatser, skriver Mobile Marketer.

 

QR-koder så dagens lys inden for mobile marketing i 2011, men allerede et par år efter mistede de pusten bl.a. pga. overeksponering i print medier og alt for mange broken links, der gav en virkelig dårlig brugeroplevelse. 

 

Og så skulle man tro, at det eventyr var slut.

 

Men - der er tilsyneladende en QR-kode-renæssance i gang. Fx er Facebook i gang med at teste personaliserede QR koder som en art reward feature, hvor brugere kan få deres QR-kode scannet, når de køber noget i bestemte forretninger. Og netop det trick kan potentielt linke en print annonce med en in-store transaktion - en øvelse som mange stadig kæmper med.

 

Spændende, spændende! Som stor fan af genbrug og cirkulær økonomi, følger jeg spændt med i udviklingen.

Skrevet af: Rikke Berg