27. september 2017

Når det sociale medie bliver mere ’medie’ end ’socialt’

Zuckerberg.jpg

“Now there are signs that it may have peaked. Not as a media platform, or as a place where people simply spend time on the web, and certainly not as a business. But as a social network.”

 

Facebooks aktiekurs går én vej – op. Med aktiens stigning på 48% siden d. 1 januar i år, må det sociale medies evne til at kapitalisere på sine 2 milliarder (månedligt aktive) profiler siges at være imponerende.

 

Og Facebook sidder da også på en unik målretningsdata som er attraktiv for enhver digital annoncør. Meget af de data som Google og andre annoncenetværk gætter sig til via adfærds- og affinitetsanalyser (køn, alder og interesser) HAR Facebook simpelthen.

 

Og til den skarpere målretning kan man lægge, at de annonceformater der udvikles bryder med de konventionelle bannerformater, og i langt højere grad indbyder til engagement.

 

Så langt, så godt.

 

Men Facebooks evne til at tjene penge korrelerer naturligt med vores (forbrugernes) lyst til at anvende deres platform. Og som de fleste brugere nok har bemærket, så er det Facebook vi kendte engang; fyldt med venners billeder, kommentarer, brok og hyldester – blevet udskiftet med en slagmark bestående af annoncører der kæmper om vores opmærksomhed.

 

Så hvad gør man som socialt medie når man er blevet mere medie end socialt?

 

Det er vel en fair antagelse, at Facebook ikke forbliver en attraktiv platform såfremt selskabets indtjening prioriteres på bekostning af social interaktion. Det lader dog også til at være Facebooks egen konklusion, idet de viser tegn til at mobilisere flere og andre indtjeningsstrømme - måske i ambitionerne på at bringe det sociale element tilbage i førersædet.

Udover de allerede etablerede WhatsApp og Messenger (begge med mere end 1 mia. brugere) som pt. afventer en skalerbar kapitalisering, så er følgende initiativer eksekveret indenfor kort tid:

 

- Jun 2017: Facebook køber Champions League rettigheder med henblik på at streame dem live

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-27/facebook-to-stream-live-champions-league-soccer-in-deal-with-fox

 

- Aug 2017: Facebook introducerer Watch. En videoplatform som skal tage kampen op med Youtube

https://techcrunch.com/2017/08/09/facebook-watch/

 

- Sep 2017: Facebook tilbyder flere hundrede millioner dollars for musikrettigheder

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-05/facebook-said-to-offer-hundreds-of-millions-for-music-rights

 

Hertil kommer genlanceringen af Marketplace og flere andre spændende initiativer.

Måske eksekveres disse initiativer i den hellige ambition om at bringe det social tilbage i Facebooks eget news feed. Måske eksekveres de med henblik på at generere yderligere indtjening. Det bliver spændende at følge udviklingen.

Skrevet af: Jesper Nyboe