5. januar 2018

Når billige ord bliver dyre

Travel_Infographic.jpg

Our simple study – even though it was relatively small in scale – still validates the commonly assumed correlation of quality and writer pay. So it should come as little surprise that higher wages attract more capable, higher quality, and perhaps more reliable freelance writers.

Har du talt med en blikkenslager for nylig? Så ved du måske, at de tjener gode penge på at rette op på andres fejl. Godt for forretningen, men synd for de kunder, der ender med at betale dyrt for et halvskidt stykke arbejde.

 

Du får, hvad du betaler for, det siger næsten sig selv. Men har du tænkt over, at det samme måske også gælder kreativt arbejde, nærmere bestemt tekstarbejde? Det kunne være sjovt at undersøge, og det er der for en gangs skyld nogen, der har gjort.

 

Studiet fra ClearVoice er naturligvis ikke så omfattende, at det kan kaldes egentlig forskning. Men det kan alligevel sige lidt om, hvad du får ud af at stille tekstforfattere med forskellig timeløn og grader af dygtighed den samme opgave.

 

I studiet fik seks tekstforfattere til opgave at skrive en rejseartikel. To af dem var begyndere, to af dem var nogenlunde erfarne og de sidste to var eksperter inden for deres felt. Et udvalg på 30 personer bedømte de seks tekster på basis af en række parametre – og resultatet var ikke til at tage fejl af: Eksperternes tekster havde få eller ingen fejl, tog under fem minutter at redigere – og havde den bedste storytelling.

 

Der er naturligvis mange andre måder at vurdere en tekst på. Men det er alligevel en tanke værd, at du ikke bare betaler for tekst. Du betaler også for, at den kommer til tiden. At du ikke selv skal skrive den om. Og vigtigst af alt: At den fanger læseren.

 

Kvalitet koster. Men ringe kvalitet koster dig dyrt i tid og frustrationer – og går i værste fald ud over din forretning.