3. november 2017

Mobilbetaling og privatlivets fred

Apple pay.png

”… Google indsamler altså adskillige amerikaneres indkøbsvaner for at finde, hvad The Washington Post beskriver som 'den hellige gral' inden for online-markedsføring: endegyldigt at kunne bevise en direkte sammenhæng mellem online-reklamer og offline-handelsvaner.”

 

Citat fra artikel af Henrik Vinther, Version2

Hos Magnetix beskæftiger vi os meget med at måle effekten af onlinekampagner. Google har, igen, taget det et skridt videre og forsøger i USA at sammenkoble køb i den virkelige verden med online adfærd. Men hvad bliver det næste? Det er kun fantasien der sætter grænsen når Google dels ved hvem du er, hvor du var samt hvad du købte på stedet - særligt i et land, hvor lovgivningen om brug af persondata er yderst liberal.


Danskerne har en forkærlighed for Apple-produkter og -teknologier, og mon ikke lanceringen af ”ApplePay” vinder hurtigt igennem herhjemme? I hvert fald har 14% af Computerworlds læsere tilkendegivet, at de primært ønsker at anvende ”ApplePay” i fremtiden.


Man kunne frygte, at Apple ligeledes vil anvende dette til at kunne måle og tracke - og derved markedsføre, indhold til brugere af deres Eco-system? Hvem ved, måske vores to danske systemer, ”MobilePay” og ”Mobil Dankort” allerede gør noget i samme retning eller snart begynder på det.


Jeg er stadig glad for mit gamle Dankort, som har fået pustet nyt liv i sig med trådløs betaling. Personligt ville jeg også være lidt trist af at få reklamer fra Google om hårplejeprodukter til kvinder (eller det der er værre), bare fordi min kone har sneget en shampoo med i indkøbskurven i Netto.

Skrevet af: Johannes Deltorp