22. december 2017

Mikrotekst med makrobetydning

Microcopy.jpg

”At a glance, these tiny clusters of words seem insignificant when compared to the overall app design. But surprisingly, those tiny words have a huge impact on conversions.”

– Nick Babich, Editor-n-Chief på UX Planet

Man siger, at det er de små ting, der tæller. Og at det ligefrem er de små ting, der gør livet stort. Store ord, men kan faktisk sige det samme-ish om disciplinen microcopy.

 

Du møder microcropy dagligt på nettet eller i appen. Det guider dig videre i webshoppen og holder dig informeret, mens du er ved at downloade noget. Det er den, du ser på knappen eller i formularen. Ja, den er overalt. Den er super kontekstuel, to the point, klar, måske humoristisk, personlig, afvæbnende og ligefrem underholdende. Og alt muligt andet. Microcopy skyr ingen midler, når den vil holde dig opmærksom, mens du indenfor 1-2 sekunder afgør, om du har tid til at vente. Og orker at engagere dig yderligere med brandet og lave købet.

 

Det er derfor, microcopy er én af copykunstens allervigtigste kunster. Men den er desværre også én af de mest oversete. Så mit fif er: Husk, de små ord. De ser ikke ud af meget, men de har kæmpe betydning for dit budskab, dit salg og for oplevelsen af dit brand. 

Skrevet af: Peter Porsmose