2. august 2017

Memes i marketing

Memes.png

"When diving into the world of meme marketing, brands have two options: piggyback on an existing meme or attempt to create a new meme from scratch."

 

James McCrae
– Strategy Director at Blue Fountain Media and author of Sh#t Your Ego Says

Vil man gerne være med på noderne og ung med de unge, skal man allerførst stoppe med at bruge udtryk som ”med på noderne” og ”ung med de unge”. I stedet skal man måske forsøge sig med memes.

 

Personligt kan jeg godt lide memes, og jeg synes egentlig ikke, at det er en generationsting kun for millennials. Nærmere et popkulturfænomen, hvor alle mulige referencer kan tvistes og bruges som kommentar til stort set alt.

 

Men kan memes også bruges i/som markedsføring?

Ja, hvorfor ikke? Brugt rigtigt tror jeg, at memes kan få brands til at fremstå mere jordnære og tilgængelige. I artiklen fra Forbes.com har James McCrae nogle enkle pointer og guidelines om virksomheders brug af memes – og faktisk er hans fem guidelines også gode at have i baghovedet til andet end memes.
 

Især punkt 2 ’Don't take yourself too seriously’ og punkt 3 ’Be comfortable knowing that not everybody will understand’, er befriende at opleve hos virksomheder.

 

Så måske vi skal tage og meme lidt mere?

Skrevet af: Kenneth Olsen