29. juni 2017

Med store kræfter følger stort ansvar

1_uge26.jpg

”Google har bidraget med mange innovative produkter og tjenester, der har gjort en forskel for vores hverdag. Det er en god ting. Men Googles strategi for sin prissammenligningstjeneste gik ikke kun ud på at tiltrække kunder ved at gøre sit produkt bedre end konkurrenternes. I stedet har Google misbrugt sin dominerende stilling som søgemaskine ved at begunstige sin egen prissammenligningstjeneste i søgeresultaterne på bekostning af konkurrenternes" 

 

EUs Konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Vores egen Magrethe Vestager har som EU's konkurrencekommissær stukket Google en rekordstor bøde på 2,42 milliarder euro, for misbrug af sin dominerende position i søgninger på nettet. Kommissionen mener, at Google favoriserer deres egne og deres samarbejdspartneres søgeresultater, ved at fremhæve sin egen prissammenligningstjeneste 'Google Shopping' og placere resultater fra konkurrenternes tjenester længere nede i søgeresultaterne.

 

Google dominerer søgemarkedet i hele verden og særligt i Europa. Søgemaskinens evne til at præsentere forbrugerne for relevante og hurtige svar betyder eksempelvis at frasen ‘lad os Google det’ er blevet synonym med at finde det rigtige svar på næsten ethvert spørgsmål.

 

Som digital afsender på milliarder af daglige svar på spørgsmål, bør man være objektiv i sin prioritering, og ikke prioritere svarmuligheder der gavner ens egen forretning. Det er i hvert fald konklusionen fra EU kommissionen.

 

ifølge kommissionen er det dokumenteret, at forbrugerne oftere klikker på de resultater, der er mere synlige, dvs. resultater vist højere oppe i Googles søgeresultater. De ti højest rangerende generiske søgeresultater på side 1 tegner sig tilsammen for 95 % af alle klik i søgeresultaterne (og det øverste resultat tegner sig for omkring 35 % af alle klik). Det første resultat på side 2 i Googles generiske søgeresultater tegner sig kun for omkring 1 % af alle klik. 90% af alle internetsøgninger i Europa sker via Googles søgemaskine.

 

Situationen er kompleks. For det er jo næsten forventeligt at en virksomhed vil pege på egne services før de peger på konkurrenternes. Men på grund af Googles dominerende position på markedet forventer EU kommissionen større objektivitet fra Google i bestræbelserne på at skabe et fair konkurrencemiljø.

Skrevet af: Jesper Nyboe