15. februar 2018

Hvorfor vi også skal tænke i ”thick data”

Nokia.png

“What is measurable isn’t the same as what’s valuable”

I 2009 blev Nokia præsenteret for to empiriske studier. Det ene studie var en rapport fra mere end 1 mio. kunder, der viste stor tilfredshed, ved brug af deres Nokia mobiler. Det andet var et etnografisk studie af en mindre gruppe, der boede i Beijings slumkvarter. Dette etnografiske studie kunne dog fortælle, at samtlige deltagere var villige til at bruge mere end halvdelen af deres indtjening, på de nye ”smartphones”, som bl.a. Apple lige havde introduceret.
 
Set i bakspejlet er det selvfølgelig nemt at påpege, hvor Nokia skred i svinget. Havde Nokia dykket ned i den første rapport, og indset at de 1 mio. glade kunder ikke var klar over hvad en iPhone var, havde historien måske været en anden. Men spol frem til i dag, hvor mere end hver fjerde virksomhed i Danmark nu arbejder med Big Data, og hvor prædiken om at blive en ”data-drevet organisation” ender med at drukne det kvalitative med det kvantitative. Der er også brug for ”thick data”, som giver kontekst og dybde til den fortælling, som man forsøger at skabe. 
 
Dermed ikke sagt, at Big Data ikke er vigtigt. Men får man ikke helhedsperspektivet, således at beslutninger træffes udelukkende fra et kvantitativ grundlag, kan man risikere at misse de mere radikale innovationer - ”The Next Big Thing” - som om 10 år kommer til at virke så indlysende.

Jacob Sander
Jacob Sander
Associate Strategist
Jacob arbejder i strategiafdeling, hvor han samler og omsætter data til indsigter. I fritiden bruger han tragisk meget tid på at kigge på data, til at optimere sit Fantasy Football hold.
Skrevet af: Jacob Sander