30. november 2017

Ét ord kan gøre forskellen

email_meme.png

” People receive 116 business emails every day, so you need to pick your words wisely if you want to get their attention. After all, you’re asking to insert yourself into their time…”

Der findes mange råd om subject lines derude. Og ind imellem er de også temmelig modstridende. Nogle sværger fx til at bruge personaliseret subject line med modtagerens navn. Andre hævder, at brugerne for længst har gennemskuet det trick.

 

Så hvad er rigtig?

 

Jeg har arbejdet med subject lines næsten dagligt i over 10 år, og min erfaring er, at der ikke er nogen endegyldig sandhed. Pokkers også. Subject lines performer alt efter den kontekst, de skal arbejde i, og den målgruppe de udsættes for. Derfor elsker jeg A/B tests. Og jeg bliver aldrig træt af at teste – uanset hvor godt jeg tror, jeg kender min målgruppe.

 

Men når det er sagt, så er det interessant at se på nogle af de generelle retningslinjer, der alligevel tegner sig, når man kigger på virkelig mange subject lines over tid. Når man kigger på hårde data.

 

Dataanalytikere fra Yesware e-mail tracking har gennem et helt år fra 2015 til 2016 analyseret mere end 100 millioner e-mails sent af 7.839 virksomheder. Særligt har analytikerne set på de mest og mindst brugte ord i forhold til mest og mindst effektive subject lines, og det har de benchmarket op i mod den gennemsnitlige åbningsrate.

 

Subject lines i undersøgelsen er på engelsk, og derfor er findings om konkrete ord og udtryk ikke direkte omsættelige til dansk brug. Men der er alligevel nogle spændende konklusioner, som er værd at overveje. Fx:

 

Subject lines effektivitet falder for hvert ekstra ord.

Faktisk performer en subject line på 5 ord under gennemsnit, og performance falder yderligere for hvert ekstra ord.

 

Spørgsmål i subject lines virker ikke.

Spørgsmål er en god gammel taktik. Men Yeswares analyser viser, at subject lines med et spørgsmål performer pænt under gennemsnit.

 

”Tak” er ikke et fattigt ord.

Subject lines med ordene ”Thank you” performer væsentligt bedre end gennemsnittet.

 

Der er mange flere spændende konklusioner i analysen, som bare venter på at blive afprøvet og udfordret af en masse A/B tests.

Skrevet af: Rikke Berg