19. april 2018

Er Facebooks forretningsmodel den eneste mulige?

Magnetix_insight_socialmedia_02.png

Southeast Asia Jumped Straight Into Web 2.0 And Commerce Will Outlive Ad-Driven Business Models

Forleden skulle Facebooks Mark Zuckerberg forklare sig for det amerikanske senat på baggrund af Cambridge Analytica skandalen om det shady PR-bureau, der har tiltusket sig adgang til 87 millioner Facebook brugeres data til brug i målrettede politiske kampagner. Sagen har skabt global debat og velbegrundet bekymring for, hvad vores personlige data egentlig bliver brugt til, og om der bliver passet godt nok på dem.

 

I forbindelse med senatshøringen blev Mark Zuckerberg spurgt, om han havde tænkt sig at ændre Facebooks forretningsmodel for fremtiden? Han svarede undvigende med et; ”Det ved jeg ikke helt, hvad betyder”.

 

Men det stiller spørgsmålet, hvordan forretningsmodellen bag de sociale medier egentlig ser ud, og om den er ens alle steder?

 

I USA er den primære forretningsmodel for de sociale medier en multi-sided platformsmodel. Brugerne får på den ene side gratis adgang til mediet, for at få så stor volumen som muligt. Den store mængde brugere gør det på den anden side interessant for annoncører, der betaler for indsigt i brugernes adfærd og behov samt for målrettet annoncering.

 

I Asien fylder e-commerce og value added services som forretningsmodel derimod langt mere end annoncesalg. Kinas svar på Facebook, WeChat, startede som socialt netværk men er nu en ”all-in-one” app, hvor du kan ordne alt lige fra daglige indkøb til tidsbestilling hos lægen. 

 

Vi genopliver her en artikel fra Tech Crunch, der gør én lidt klogere på sociale mediers forretningsmodel samt giver inspiration til, hvordan Asien gør det anderledes.