2. februar 2018

Du gætter aldrig, hvad der står i denne insight

left-click-with-a-mouse_318-35650.jpg

”Clickbait gets a bad rap. When done correctly, it’s one of the best ways to get people to take notice and give you their most precious asset: attention.”

Og hvis du gør, så du gætter sikkert forkert. For jo mere karakter af clickbait overskriften har, jo mindre handler teksten sikkert om det, du håbede. I hvert fald ikke i lige så spændende grad, som overskriften lagde op til. 

 

Sådan er det ofte i dag, men sådan behøver det ikke at være, for clickbait er bestemt ikke en dårlig taktik. Tværtimod. I dag bliver den bare misbrugt i en grad, der er ærgerlig. Der findes endda clickbait-generatorer på nettet, øv.

 

Før der fandtes klik

 

Clickbait er en ældgammel måde at skabe interesse på. For 100 år siden klikkede man naturligvis ikke ret meget, og det hed da heller ikke clickbait dengang, men idéen var den samme. Opmærksomhed, opmærksomhed, opmærksomhed – ved at lokke med noget godt uden at sige for meget. Og hvorfor ikke få flere læsere af sin tekst ved at skrive sin overskrift så pirrende som muligt? Det skal vi selvfølgelig stadigvæk, når bare vi ikke lover for meget.

 

Clickbait bruges allerede flittigt af journalister (på godt og ondt), og tekstforfattere kan med fordel gøre det samme. I en salgstekst kan tricket fx være at finde en stærk og gerne overraskende kvalitet ved sit produkt og tease til den: Ved du, hvor meget du kan spare? i stedet for den forudsigelige Spar 100 kr. på dit næste køb eller den oversælgende Så meget har du aldrig sparet før! Det handler om at finde balancen mellem at lokke og oversælge. Clickbait kan hurtigt blive uelegant og misvisende. Brugt fornuftigt er clickbait en supereffektiv taktik.

 

Gode klik eller mange klik?

 

Der er selvfølgelig også den gamle snak om kvantitet vs. kvalitet. Så hvis din kunde hungrer efter 5.000 klik, og din oversælgende overskrift, subject line eller bannertekst sagtens kan levere dét, hvor meget betyder en tilfreds klikker så? Det skal i hvert fald afstemmes på forhånd. For det kan koste dyrt, hvis din kunde ikke får det forventede. Men det koster altså også dyrt i tillid, hvis ikke klikkeren får det forventede. 

Johanne Brandt
Johanne Brandt
Copywriter
Copywriter på 8. år, der kan skrive sig ud af alting eller prøver i hvert fald. Yndlingsværktøj: Håndcreme.
Skrevet af: Johanne Brandt