31. august 2017

Better call Matthew

Better Call Matthew.png

’… hurtigt begyndte robotterne at fravige normalt engelsk. De begyndte i stedet at kommunikerede i brudte sætninger fuld af gentagelser, der for et menneske var totalt nonsens.’

Husker du 80’erne og 90’erne? Musikken var fabelagtig, tøjet not so much, og filmene gav os Hollywoods bud fremtiden, som vi nu står midt i.

 

Forleden kom jeg til at tænke på to klassikkere fra dengang – WarGames med hacking via 56K modem og Terminator med Skynet-computeren. Hvorfor? Fordi det netop er kommet frem, at Facebook har lukket et AI-forsøg ned, hvor to chatrobotter skulle forhandle med hinanden, men i stedet begyndte at opfinde deres eget sprog.

 

Jeg har hverken forstand på AI eller chatrobotter, men når en af verdens mægtigste tech-virksomheder bogstaveligt trækker stikket på et eksperiment, fordi det kører i en utilsigtet retning, ringer en lille alarmklokke i mit hoved. Og med alarmklokken fulgte altså billederne fra WarGames og Terminator.

 

I vores marketinghverdag bruger vi i stigende grad computerkraft, data, automatiserede processer og komplekse algoritmer til at finde ud af, hvem kunderne er, hvad de siger, gør og næsten også tænker. Samtidig er selveste Bill Gates begyndt at tale om beskatning af robotter. Herefter følger sikkert også rettigheder. Mon ikke det bare er et spørgsmål om tid, før computerne hos Google, Facebook, Amazon og Alibaba begynder at holde hemmelige møder i et sprog, vi ikke forstår?

 

Og hvis det sker, hvor sandsynligt er det så lige, at de kommer tilbage og meddeler, at vi mennesker bare kan blive ved med at bestemme, når nu vi gør det så godt?

 

Okay, ro på, der er ingen grund til at maskinstorme det hele. Men når man kigger på vores track record, er der ingen grund til at undervurdere den menneskelige naivitet og dumhed. Måske vi alligevel skal give Matthew Broderick et ring. Just sayin’!

Skrevet af: Kenneth Olsen