20. september 2017

Stop med at sælge produkter

01-MEANINGFUL.jpg

Marketers should move beyond the message and focus on the impression they want the ad – and brand – to leave behind as a whole. This includes the creative idea, what is said in the ad, the way the story is told, and the emotional tone. It’s time to stop selling product features – it rarely works.

 

-  Daren Poole, Kantar Millward Brown

Vi ved det godt. Show it, don’t tell it, right? Det er dog en vigtig pointe, der godt kan tåle gentagelse. For når nu, man sælger et fantastisk produkt, så vil man jo rigtig gerne fortælle en helt masse om det. Hele tiden. Men er det, hvad modtageren har brug for?

 

Nej, oftest ikke.

 

Her er 3 vigtige insights fra Kantar Millward Browns rapport Make a Lasting Impression, som brands med fordel kan arbejde væsentligt mere med for at opnå engagement og øget salg.

 

  • Vær meningsfuld anderledes. Vis hvad dit brand står for, dets synspunkter og værdier. Millward Brown fremhæver selv Always kampagnen #likeagirl, der uden at sige et ord om produktet løftede sig mange kilometer fra sine konkurrenter og manifesterede sig som en støttende, stærk leder. Kampagnen fik 28 millioner views på YouTube, og var her den 7. mest sete reklamevideo og 2. mest sete blandt kvinder.

 

  • Hold dig til ét budskab. Kampagner med ét budskab når typisk igennem til 30%, hvor kampagner med 3 budskaber typisk kun når igennem til 14% med det første hovedbudskab.

 

  • Brug storytelling, der skaber følelser. Reklamer der bruger storytelling kan i højere grad fremkalde følelser og få smilet frem hos modtageren. Og ifølge Millward Brown viser det sig, at reklamer, der får modtageren til helt konkret at vise følelser (fx smile) genererer mere kortsigtet salg, end reklamer der ikke skaber følelser.   

 

Alligevel har mindre end 1 ud af 7 reklamer et stærkt emotionelt budskab. Måske handler det om at turde slippe produktet og kontrollen lidt? Og i stedet se modtageren dybt i øjnene. 

Skrevet af: Rikke Berg

12. september 2017

Under the yuge influence

Yuge.png

In a recent survey, 84% of marketers said they plan on launching at least one influencer campaign within the next 12 months.”

– Nicholas Cole, Inc.

Har du børn i alderen fra 5ish til 18ish, kender du dem sikkert: YouTuberne, Instagrammerne, Snapperne, SoMe-stjernerne og Guldtuberne. Det er dem, dine børn binge-watcher og følger hver dag på mobilen eller på én af deres andre skærme. Og det er dem, brands i stigende grad bruger til at pushe budskaber og produkter ud til en yngre målgruppe, som spænder lige fra preteens til midt-trediverne. Det er det, vi kalder ”influencer-marketing”.

 

Tingen ved at anvende influencers i sin marketing er, at man har mulighed for at udkomme til en stor masse af meget loyale følgere. Og man kan udkomme i et autentisk sprog, der taler målgruppens sprog. En målgruppe, som har paraderne helt nede, fordi de er så loyale over for influenterne. Faktisk beskriver den unge målgruppe relationen med influencerne, som decideret venskabelig. De er venner.

 

Kan man næsten ønske sig en bedre kanal som brand?

 

Og det rejser selvfølgelig en masse etiske problematikker og giver os forældre et ansvar for, at vores børn kan afkode ”vennernes” budskaber og bagvedliggende agenda: At sælge budskaber og varer. Men det er en anden snak.

 

Lige nu snakker alle om influencer-marketing. Og det skal blive spændende at se, om der i sidste ende er noget om snakken.

Skrevet af: Peter Porsmose

8. september 2017

Need for speed? Prøv HTTP/2

Http.png

“HTTP/2 will make our applications faster, simpler, and more robust.”


- Ilya Grigorik

Google har annonceret, at load hastighed også bliver en SEO ranking faktor i det kommende mobile-first index, hvor søgeresultaterne bliver baseret på Googles fortolkning af sitets mobilversion fremfor – som i dag – på sitets desktop version.

Vil du gøre dit site hurtigere – fx som forberedelse til det nye mobile-first index – så kan et skifte til den nye HTTP/2 protokol (HyperText Transfer Protocol version 2) være en nem og effektiv løsning.


Sammenlignet med den gamle HTTP/1.1 protokol (HyperText Transfer Protocol version 1.1) forbedrer HTTP/2 nemlig kommunikationen mellem browsere og servere markant – og dét forbedrer load hastigheden.

HTTP/2 highlights

  • Multiplexing – browsere og servere kan udveksle mange filer (JS, CSS, billeder etc.) parallelt over én TCP forbindelse i stedet for at udveksle dem langsomt én efter én over flere TCP forbindelser.
  • Header compression – header sektionen bliver automatisk komprimeret.


Hvordan skifter du til HTTP/2?

Et skift  til HTTP/2 sker ved en relativ simpel serveropdatering, som ikke ændrer sitets fremtoning for brugerne. De fleste servere (ISS, Apache, nginx m.fl.) understøtter allerede HTTP/2 i deres nyere versioner. Og de få, der endnu ikke gør, vil formentlig tilbyde det snart.

Bemærk dog, at de fleste store browsere kun understøtter HTTP/2 over en krypteret SSL forbindelse. Det vil sige, at dit site skal køre HTTPS for at skifte til HTTP/2. Hvis en browser slet ikke understøtter HTTP/2 vil den automatisk falde tilbage på HTTP/1.1.

Se en oversigt over browsere, der understøtter HTTP/2

 

Ifølge w3tech er 16,2 % af alle sites nu skiftet til HTTP/2 og udbredelsen vil formentlig tage endnu mere fart i den kommende tid på grund af hastighedsfordelene, der vil vække tilfredshed hos både brugere og Google.

Skrevet af: Søren Toft Pedersen

31. august 2017

Better call Matthew

Better Call Matthew.png

’… hurtigt begyndte robotterne at fravige normalt engelsk. De begyndte i stedet at kommunikerede i brudte sætninger fuld af gentagelser, der for et menneske var totalt nonsens.’

Husker du 80’erne og 90’erne? Musikken var fabelagtig, tøjet not so much, og filmene gav os Hollywoods bud fremtiden, som vi nu står midt i.

 

Forleden kom jeg til at tænke på to klassikkere fra dengang – WarGames med hacking via 56K modem og Terminator med Skynet-computeren. Hvorfor? Fordi det netop er kommet frem, at Facebook har lukket et AI-forsøg ned, hvor to chatrobotter skulle forhandle med hinanden, men i stedet begyndte at opfinde deres eget sprog.

 

Jeg har hverken forstand på AI eller chatrobotter, men når en af verdens mægtigste tech-virksomheder bogstaveligt trækker stikket på et eksperiment, fordi det kører i en utilsigtet retning, ringer en lille alarmklokke i mit hoved. Og med alarmklokken fulgte altså billederne fra WarGames og Terminator.

 

I vores marketinghverdag bruger vi i stigende grad computerkraft, data, automatiserede processer og komplekse algoritmer til at finde ud af, hvem kunderne er, hvad de siger, gør og næsten også tænker. Samtidig er selveste Bill Gates begyndt at tale om beskatning af robotter. Herefter følger sikkert også rettigheder. Mon ikke det bare er et spørgsmål om tid, før computerne hos Google, Facebook, Amazon og Alibaba begynder at holde hemmelige møder i et sprog, vi ikke forstår?

 

Og hvis det sker, hvor sandsynligt er det så lige, at de kommer tilbage og meddeler, at vi mennesker bare kan blive ved med at bestemme, når nu vi gør det så godt?

 

Okay, ro på, der er ingen grund til at maskinstorme det hele. Men når man kigger på vores track record, er der ingen grund til at undervurdere den menneskelige naivitet og dumhed. Måske vi alligevel skal give Matthew Broderick et ring. Just sayin’!

Skrevet af: Kenneth Olsen

24. august 2017

Are you ready for LinkedIn to become like Facebook?

linkedinvideo.jpg

When some people try to describe their jobs, "text cannot capture the work," said Pete Davies, a group product manager at the company. But when you can record those kinds of jobs, he added, "we find they make for stunning visuals."

George Slefo, Advertising Age

LinkedIn has begun the global roll out of its native video offering to its 500 million plus user base after it began testing last month. 

On iOS and Android, the LinkedIn app is getting a video creation tool which will let you record a new video or upload one you've already taken.  

Launching native video on LinkedIn is a long time coming as they have been famously slow to update their platform unlike their social networking counterparts. 

Until now, users have been able to post YouTube links, but haven’t been able to upload something they’ve shot from their mobile.  

Videos will autoplay without sound, and company videos are expected soon.  

LinkedIn say users who have shared video mainly fall into three core buckets: videos about a work project; behind-the-scenes of events; and tutorials.  And the initial results are positive – with users sharing video 20 times more than images and posts. 

The video feature could serve companies well, but the jury’s out on whether it will take off with how most of us use the platform (accepting new connections, stalking someone).  Be prepared for now to receive a flurry of videos over the coming weeks and months, as your connections and companies you follow, discover (or not) LinkedIn’s video button.

Posted by: Tom Edge

17. august 2017

Den kunstige intelligens er klar til at hjælpe

AI-hype-MAG-2017.jpg

AI removes the tedium and guesswork of running a marketing campaign, which includes creative, email, social media and more, by generating insights from haystacks of data. But the marketer still designs and runs the campaign. What I see is people and AI working together to be more efficient than either one alone.

 

Leslie Fine, VP of Data and Analytics at Salesforce.

Allerede tilbage I 1997 måtte den bedste menneskelige skakspiller Gary Kasparov se sig slået af den kunstige intelligens Deep Blue. I 2016 var det så AI’en AlphaGo, der slog Lee Sedoi, en af verdens bedste Go spillere.

 

I marketing automation verdenen ser vi at de største spillere i løbet af det seneste år har lanceret deres version af hvad AI skal være for hver af deres platforme. Blandt dem kan nævnes Salesforce Einstein, Adobe Sensei og IBM Watson, som tidligere er kendt som Jeopardy mester.

 

Men hvad kan vi så reelt bruge det til allerede i dag?

Det første område hvor vi skal bruge AI er til at analysere de store data mængder der bliver generet fra vores forskellige marketing systemer, Resultaterne af analysen kan så bruges til at forbedre og inspirere kreative mennesker til at få nye ideer.

 

Næste skridt, i takt med at AI bliver bedre integreret i marketing platformene, er at vi laver forskellige varianter og typer af kampagner og budskaber og lader AI'en teste hvad der virker på hvilke kunder.

 

Hvad kræver det af os og bruge mulighederne?

Grundstoffet for at denne nye verden er data, ikke bare meget data men også data af god kvalitet.

Det tegner i retning af en øget nødvendighed af at have en god forståelse af data og hvordan den bruges at informere den kreative proces.

 

I takt med at de vi får mulighed for at målrette mere personligt til den enkelte kunde, kræver der også at der produceres endnu mere godt content. 

 

Jeg tror på at kombinationen af dygtige kreative mennesker og AI i de kommende år vil resultere i nogle helt fantastiske kunde oplevelser. Vi har kun set toppen af isbjerget.

Skrevet af: Thomas Gjermansen

10. august 2017

Stavefejl er for svindlere

GettyImages-694845336.jpg

”Ekstroverte mennesker overser oftest fejl, mens introverte dømmer sprogfejl mest negativt.”

Sprogpolitiet har knap 47.000 følgere på Facebook, mens gruppen Jeg dømmer dig, når du staver forkert! har godt 18.000 medlemmer. Om de alle sammen er introverte, indebrændte egoister, som artiklen beskriver det, skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

Derimod tror jeg, at de fleste mennesker, bevidst eller ubevidst, reagerer negativt på grammatiske fejl, hvilket forsøget også bekræfter. Og det gælder nok især, hvis afsenderen er en virksomhed. Stavefejl og dårligt sprog i fx en e-mail rimer nemlig på manglende professionalisme og i værste fald forsøg på svindel.

 

Stavefejl som segmentering

Faktisk er overlagte stavefejl en hovedingrediens i de såkaldte Nigeriabreve, hvor de fungerer som en primitiv segmentering, der med det samme frasorterer mistroiske modtagere.

 

På den måde kan svindlerne bruge deres kræfter på de personer, der kunne være tilbøjelige til at overføre et større beløb til en afrikansk prins, de aldrig har hørt om før.

 

Denne tilbøjelighed kan dog næppe udelukkende tilskrives en ekstrovert personlighed.


2. august 2017

Memes i marketing

Memes.png

"When diving into the world of meme marketing, brands have two options: piggyback on an existing meme or attempt to create a new meme from scratch."

 

James McCrae
– Strategy Director at Blue Fountain Media and author of Sh#t Your Ego Says

Vil man gerne være med på noderne og ung med de unge, skal man allerførst stoppe med at bruge udtryk som ”med på noderne” og ”ung med de unge”. I stedet skal man måske forsøge sig med memes.

 

Personligt kan jeg godt lide memes, og jeg synes egentlig ikke, at det er en generationsting kun for millennials. Nærmere et popkulturfænomen, hvor alle mulige referencer kan tvistes og bruges som kommentar til stort set alt.

 

Men kan memes også bruges i/som markedsføring?

Ja, hvorfor ikke? Brugt rigtigt tror jeg, at memes kan få brands til at fremstå mere jordnære og tilgængelige. I artiklen fra Forbes.com har James McCrae nogle enkle pointer og guidelines om virksomheders brug af memes – og faktisk er hans fem guidelines også gode at have i baghovedet til andet end memes.
 

Især punkt 2 ’Don't take yourself too seriously’ og punkt 3 ’Be comfortable knowing that not everybody will understand’, er befriende at opleve hos virksomheder.

 

Så måske vi skal tage og meme lidt mere?

Skrevet af: Kenneth Olsen

26. juli 2017

Du får hvad du måler på

2017-07-26 11.25.28 am.png

“If you want to reach more people, if you're measuring audience size, then the mantra of the last twenty years has been simple: make it dumber.

 

Use clickbait headlines. Short sentences. Obvious ideas. Little nuance. Don't make people uncomfortable or ask them to stretch. Remind them that they were right all along. Generate a smile or a bit of indignation. Most of all, dumb it down.”

Er der noget der hedder dumme målsætninger? Skal vi ikke måle på konverteringsrater?

Jeg mener Seth Godin har en pointe – specielt hvis denne form for målsætninger kompromitterer de overordnede virksomhedsmål. For selvfølgelig skal vi teste og blive klogere på de små ændringer, der kan skabe en bedre konvertering. Blot må det aldrig ske på bekostning af de overordnede mål.

 

I vores samarbejde med mange forskellige virksomheder oplever vi gentagende gange et fokus på optimering af helt specifikke områder – uden hensynstagen til det større billede. Det er ingen kritik; blot en konstatering. Og det er ikke de enkelte afdelinger, der kan holdes ansvarlige, men den øverste ledelse i virksomhederne. De bør dels overveje, hvordan en succesfuld organisering ser ud, og samtidig bør de forholde sig til de målsætninger, der sættes for de respektive afdelinger.

 

Vi møder bl.a. onlineafdelinger, der er ansvarlige for nysalgskonvertering på en hjemmeside - og marketingafdelinger, som er ansvarlige for fastholdelse, krydssalg og engagement. Det kan kun ende ud i en intern diskussion om, hvad websitet skal gøre for hvem. Og i værste tilfælde diskussioner om hvorvidt der skal laves to forskellige websites: Ét for content og ét for konvertering.

 

Den rette organisering er i de fleste tilfælde fundamentet for at skabe de værdiskabende målsætninger – start dér når målsætningerne sættes – men pas på! Du får hvad du måler på!

Skrevet af: Rikke Clausen