• Kan Brødrene Dahl tage kampen op mod Amazon?

Selv med Danmarks største web-omsætning kan Brødrene Dahl ikke hvile på laurbærrene, når giganter ligger på lur. Men VVS-grossisten er klar til kamp – og ePlan er et af våbnene.

Udfordring

Hvordan ruster man sig til konkurrencen fra globale spillere som Amazon og Alibaba i et marked, hvor pris traditionelt set har været alfa og omega?

Som i de fleste brancher handler salg af toiletter, rør og ventiler også primært om pris. Man skal være skarp, hvis man vil tiltrække og holde på kunderne. Men hvis nye spillere lurer i horisonten? Spillere så store, at et prisræs mod bunden vil være det rene selvmord? Så grelt står det ikke til endnu for Danmarks største VVS-grossist, Brødrene Dahl, men arbejdet med at transformere forretningen er alligevel i fuld gang – og har været det igennem flere år.  

Indsigt

Fysiske butikker og velfungerende nethandel behøver ikke være enten/eller – i hvert fald ikke i VVS-branchen. Der er plads til begge dele, hvis man samtidig kan lykkes med en stærk omnichanneleksekvering.

Brødrene Dahl har igennem flere år været i gang med en digital transformation. Den foreløbige kulmination var lancering af et nyt BD.dk i slutningen af 2017, og løbende bygges der nye, digitale løsninger på. De har alle til formål at knytte kunderne tættere til Brødrene Dahl gennem værdi, viden og service. Og jo stærkere bliver relationen – og des sværere bliver det for kunden at sige farvel.

Løsning

Men hvad er værdi og viden, som ikke kan kopieres eller trumfes af konkurrenter med lavere pris? Det er for eksempel ePlan – en ny, stærk service, som leverer transaktionsdata tilbage til kunden i form af unik forretningsindsigt.

ePlan er indsigt bygget på data om kundens køb og leveringsformer m.m. Med andre ord giver Brødrene Dahl værdifuld information tilbage til kunderne, som kunderne kan styre efter. Det kan fx være, at man henter alle varer i den fysiske butik i stedet for at få leveret og spare transporttid. Det kan også være, man med fordel kunne vælge billigere alternativer til bestemte typer varer. Eller måske afslører ePlan forretningsområder, hvor man står svagt i forhold til de virksomheder, man ligner.  

Resultater

Det nye BD.dk, ePlan og de services og løsninger, Brødrene Dahl har lanceret de seneste par år, peger alle i én retning: De styrker loyaliteten og øger share-of-wallet.

Tvillinganalyser har dokumenteret, at kunder, der er med i de forskellige programmer og services i Brødrene Dahls online univers, har større omsætning hos Brødrene Dahl. Faktisk 14% større omsætning end kunder uden for online programmerne. Og større omsætning er ikke den eneste fordel – loyaliteten er også højere. Brugerne af Brødrene Dahls online services churner 15% mindre end deres tvillinger, så samlet set er det en markant gevinst på bundlinjen.   

14%


Større omsætning

15%


Mindre Churn

Jimmi Eriksen

Executive Director


(+45) 8838 3010